måndag 1 februari 2010

Studentbloggar i kursen "Naturvetenskap och teknik för tidiga åldrar"

Introduktion blogg – datasal 4/2 resp 5/2 (Sal E206)

Ni kommer använda er blogg under hela kursen. Bloggen är en del av examinationsuppgift 1. Kursens femte mål kommer att examineras via gruppens blogg.

"använda blogg som ett sätt att kommunicera lärprocesser kring ett valt tema inom naturvetenskap och teknik"


Enligt kursplanen är det tydligt att det inte är gruppen som examineras utan det handlar om att varje student visar måluppfyllelse.


När det gäller utformandet av gruppens blogg finns det vissa ramar, men också viss frihet.

  • Vi använder oss av blogger som bloggverktyg.
  • Förutom att visa er innehållsliga förståelse så ska ni också utveckla ert bloggskrivande, för att göra detta så behöver ni titta på olika bloggar som visar på hur man kan arbeta med text och dokumentation på en blogg.
  • Varje student ska ha en personlig inloggning, det ska framgå vem som skriver de olika inläggen.
  • Vi rekommenderar er att skapa ett personligt google-konto om du inte redan har det.
  • Bloggens ska namnges med basgruppsnummer, exempel på namn kan vara "Grupp 5a", detta för att underlätta för lärare och studenter som ska ta del av era bloggar.
  • Det kommer skapas en länklista med era bloggar på kursledarnas blogg.
  • Ni ska i bloggandet visa vilka källor ni använder.
  • Förutom att skriva egna blogginlägg så ska varje student kommentera andra studenters och andra gruppers bloggar.
  • Kurs-PM visar på ett antal obligatoriska inlägg, dessa är dock inte tillräckliga om det ska bli en blogg som lever.
  • I bloggen ska ni dokumentera ert tematiska arbete (examinationsuppgift 1). Ni behöver skriva både inför och efter handledning. Ge varandra tankar på hur ni kan arbeta med ert tema.
  • I bloggen så ska det framgå både nödvändig ämnesteoretisk förståelse och hur ni arbetat med de ämnesdidaktiska frågorna.
  • Vi vill uppmuntra er att skriva och fundera kring olika naturvetenskapliga fenomen och teknik som ni möter i samhället.
  • Det kan vara så att vi tillsammans identifierar relevant innehåll för bloggarna som inte finns med i ovanstående lista när vi ses nästa 4/2 alt. 5/2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar