tisdag 23 februari 2010

Under terminen kommer jag att ha en föreläsning om bedömning för våra lärarstudenter. Det finns naturligtvis en hel del att säga om bedömning. Ett syfte med detta inlägg är att studenterna innan föreläsningen ska kunna ta del av det material som inlägget visar på. Vill inledningsvis peka på att det inte är min egen syn på bedömning som blir synlig i inlägget, utan endast några röster kring hur man kan se på bedömning. Däremot är det trevligt om du vill kommentera någon av tankarna som lyfts fram i inlägget och i rekommenderad litteratur.




Jag vill också passa på att hänvisa till de av skolverket framtagna samtalsguiderna. Eftersom den föreläsning som jag ska hålla är inom naturvetenskap väljer jag att hänvisa till ”Naturorienterande ämnen – En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning”

Jag tror att sidorna 51-66 kan vara av intresse om man vill få tankeredskap för fortsatt arbete med frågor som rör bedömning av elevers kunskapsutveckling. Vill tipsa om den läsvärda referenslistan som innehåller många intressanta referenser om du vill fördjupa dig i frågor som rör bedömning. En klassiker på området, enligt mig, är: Black, Paul & William, Dylan (1998) Inside the black box: raising standards trough classroom assessment. King´s Collage, London.

Jag vet att flera av har tittat på filmen där Astrid Pettersson - Primgruppen talar om bedömning, har ni inte gjort det så har ni här en mycket bra filmsekvens.

Jag väljer att avsluta med ett tänkvärt citat:

”Att göra det viktigaste bedömbart, inte det enklast mätbara till det viktigaste”
Katarina Kjellström Prim-gruppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar